نکات خرید سنگ ساختمانی

از گذشته تا کنون سنگ از ابتدایی ترین مصالح ساختمانی به شمار می آید و سنگ های ساختمانی علاوه بر کارایی , استحکام و دوام زیاد نقش بسیار مهمی در افزایش زیبایی خانه و ساختمان را برعهده داند . این سنگ ها در طرح ها و اندازه های مختلفی ساخته و عرضه میشوند شاید شما هم در هنگام خرید سنگ ساختمانی به مشکل خورده اید در ادامه به نکات خرید سنگ ساختمانی میپردازیم پس با ما همراه باشید

اصلا چرا سنگ؟
سنگ جسمی است طبیعی که از اجتماع یک یا چند کانی تشکیل شده است . سنگ یکی از مصالح اصلی در ساخت و ساز می باشد که در اکثر کارهایی که در مهندسی عمران ، راه ، راه آهن و بندر انجام می شود مورد استفاده قرار میگیرد .

از جمله ویژگی های سنگ می توان به دوام و مقاومت بسیار بالا، جلاپذیری مطلوب، مقاومت سایشی و ضربه ای بالا، قابلیت برش و صیقل خوردن، قابلیت شستشو، ثبات رنگ، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، مقاومت کششی و خمشی مناسب، غیر قابل نفوذ بودن، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، سختی و مقاومت فشاری بالا، پایداری در برابر مواد اسیدی و قلیایی و … اشاره نمود.

خصوصیات سنگ ساختمانی خوب

ظاهر و رنگ: سنگ هایی با آهن زیاد باید نادیده گرفته شوند زیرا تشکیل اکسید آهن باعث اختلال در آنها می شود و باعث تجزیه می شود.

وزن: سنگ ساختمان باید سنگین باشد.

ضخامت و جذب: سنگ هایی که منافذ زیادی دارند ناشی از آن است که آب در آن ها نفوذ پییدا کرده است.

ذرت دانه: دانه های زیبا که عموما برای کارهای تزییناتی استفاده می شود.

مقاومت به آتش: سنگ باید در ترکیب و فرم آزاد کربنات کلسیم یا اکسید آهن باشد. دوام سنگ بر اساس فشرده سازی آن تعیین می شود.

استحکام: سنگ ساختمان باید در فشرده سازی قوی باشد.

طول عمر: سنگهای یکپارچه و همگن با جذب آب ناچیز، با دوام هستند.

راهنمای خرید سنگ ساختمانی

فضا
در انتخاب سنگ ساختمانی باید به فضای ساختمان و مکانی که قصد نصب سنگ داشته توجه نمایید. اصولا فضاها برای نصب سنگ به سنگ های مناسب نمای خارجی، نمای داخلی، کف پله و پاگرد، کف فرش فضاهای داخلی مسکونی، کف فرش فضاهای داخلی تجاری و اداری، کف فرش بام و پیاده رو، سرویس بهداشتی، درپوش دیوارهای محوطه، حیاط و جان پناه بام و درنهایت سنگ روی کابینت و اپن تقسیم می‌شوند.

کاربرد
یکی از نکات مهم هنگام خرید سنگ در نظر گرفتن کاربرد آن است به طور مثال اگر سنگ انتخابی شما برای نمای بیرونی ساختمان است پس انتخاب سنگ نما ی بیرونی شما باید سنگ تراورتن، سنگ گرانیت و یا کریستال (چینی) باشد. زیرا سنگ های نام برده شده در برابر نوررخورشید، سرما و گرما مقاوم می باشند و رنگ و ساب خود را بر اثر شرایط جوی از دست نخواهند داد.

قیمت
قیمت سنگ به نوع سنگ، درجه سنگ، ابعاد سنگ، متراژ سنگ و نحوه پرداخت بستگی دارد.
نوع سنگ: سنگ ها قیمت های متفاوتی دارند و شباهت رنگ و طرح و ابعاد سنگ نمیتواند ملاکی برای قیمت سنگ باشد. سنگ ها بسته به قانون عرضه و تقاضا قیمت گذاری می شود.
درجه سنگ: سنگ ها پس از فرآوری درجه بندی میگردند. درجه بندی سنگ تعریف خاص و استانداردی ندارد و هر واحد تولیدی درجه بندی خاص خودش را دارد.
ابعاد سنگ: ابعاد سنگ بصورت طولی، تایل و اسلب فرآوری میگردد و هر چه قدر ابعاد سنگ بزرگتر باشد، قیمت بالاتری خواهد داشت.
متراژسنگ: متراژ سنگ درخواستی در بعضی از موارد در قیمت سنگ تاثیر گذار خواهد بود.

رنگ
برای انتخاب و خرید سنگ مورد علاقه تان حتما به تم رنگی آن توجه داشته باشید، سنگ ها دنیایی از رنگ ها و طرح ها هستند که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. تمام سنگ ها رنگشان ثابت نیست و بعضی از سنگ ها در برابر نور خورشید رنگ خور را از دست خواهند داد پس بنابراین همه سنگ ها را نمی توان در معرض نور خورشید استفاده نمود. سنگ های مرمریت و مر و لایم استون در معرض نور خورشید رنگ خود را به مرور زمان از دست خواهند داد ولیکن سنگ های تراورتن و گرانیت در برابر نور خورشید مقاوم تر هستند.

فهرست